Slipa kolvringar, finna rätt mått.

Alltså, detta med kolvringar.. Det är fan ett kapitel för sig. Alla som pillat med dessa vet att det är ett rent helvete. När du sen inte har ngn egentlig jevla aning om vad du håller på med utan läser dig till allting själv och prövar dig fram då gör man misstag.

Misstag 1, bryter sönder 2 kolvringar och får köpa en helt ny kolvringssats.. Dyyyrt.. 1800.- dyrt för att vara specifik.

Misstag 2, och detta gör jue att hela första kolvrings satsen bara var en “prövosats”.. När gubbarna i speedshoppen säger att ringgapen skall slipas in med 0.0045-.005″ för första ringen och 0.0055-.005″ för andra ringen så menar dom inte det bokstavligen.. Utan dom menar 0.0055″ X cylinderloppets borrning med en ring som har .005″ “slipmån”.. Vilket i mitt fall INTE betydde 0.14mm ring gap, utan 0.0055″ x 4.280″ = 0.6mm ring gap.

Tack så mycket.. Bara att ta bort alla kolvringar IGEN, inspektera dom för skador. IGEN, stoppa tillbaka dom en och en i loppen, IGEN, mäta och fila in ringgapen till 0.6mm för andra ringen och 0.5mm för första ringen.. IGEN!…  seriöst.. kunde ingen vart så snäll o förklarat detta för mig innan jag tvinga i två kolvar i loppen och försökte vrida runt motorn.. kan säga det inte gick så jevla lätt o vrida runt den.. Det liksom tjurade lite.. eller rättare sagt.. förbannat jävla mycket!!!